Zaznacz stronę

UNIHOKEJ UCZY BAWI I WYCHOWUJE CZ.1 ATAK

Spis cyklu szkoleniowego "ATAK"

1. Poruszanie się po boisku - 0:47 min
2. Przekładanie piłki forehand/backhand z balansem ciała 1:26 min
3. Doskonalenie panowania nad piłką - forehand 1:48 min
4. Doskonalenie panowania nad piłką - forehand z szybkim zawinięciem 2:11 min
5. Doskonalenie panowania nad piłką - forehand, piłka pod nogami 2:35 min
6. Doskonalenie panowania nad piłką - forehand, piłka pod nogami i "ósemka" 3:13 min
7. Przekładanie piłki forehand/backhand z balansem ciała i zwrotami o 180 stopni. 3:40 min
8. Kontrola piłki na łopatce - w powietrzu 4:18 min
9. Kontrola piłki na łopatce - w powietrzu, z przysiadem 4:48 min
10. Kontrola piłki na łopatce - forehand 5:14 min
11. Podbijanie piłki łopatką - backhand 5:45 min
12. "Gaszenie" piłki do ziemi - backhandem 6:24 min
13. Podania o bandę 6:59 min
14. Kontrola piłki - 4 slalomy 7:25 min
15. Kontrola piłki - 3 tory 9:08 min
16. Pojedynki 1 na 1 w parach 11:06 min
17. Seria strzałów z miejsca 12:04 min
18. Seria strzałów z półkola 12:34 min
19. Seria najazdów z każdej strony 13:02 min
20. Najazdy z nawrotem i strzałem z bocznego sektora boiska 13:52 min
21. Najazdy proste z pojedynczym i podwójnym podaniem poprzecznym 14:55 min
22. Najazdy z nawrotem po podaniu z rogu 15:45 min
23. Najazdy po kilku podaniach - dodatkowe ćwiczenia 16:24 min

BRAMKARZ

Podstawowa pozycja bramkarza. 

Najważniejszymi zdolnościami fizycznymi posiadanymi przez bramkarza są kontrola ciała, szybkość reakcji, wytrzymałość mięśni w połączeniu z wytrzymałością aerobową i koordynacją.

Kontrola ciała jest ważnym czynnikiem wpływającym na pozycję. Mięśnie w środkowej części ciała, zwłaszcza uda,
dolną część pleców i mięśnie brzucha należy trenować w celu utrzymywania kontroli nad ciałem i równowagi. Normalna pozycja
bramkarza leży na kolanach, ciężar na kolanach i górnej części ciała jest lekko pochylony do przodu, aby utrzymać równowagę, pozwalając stopom poruszać się na boki. Ręce powinny być nieco przed klatką piersiową i po bokach, aby było to łatwe
przenieś je we wszystkie strony.

Ćwiczenie dla bramkarza bez piłki. Uczy podstawowego nawyku którego każdy bramkarz musi się nauczyć. Zwrócić należy na ręce pracujące na odpowiedniej wysokości oraz sposób prowadzenia nogi i przesuwania ciała po łuku w bramce.

TRENING BEZ PIŁKI – REAKCJA

W tym ćwiczeniu dzielimy wszystkich na pary. Ćwiczenie ma na celu poprawienie reakcji u zawodników. Naśladujemy to co prowadzi pierwsza osoba. Możemy sprawdzić prędkość podczas ćwiczeń osoby prowadzącej oraz reakcję osoby naśladujące. Po kilku cyklach następuje zmiana. Sugerujemy wśród dzieci ciągłą zmianę osób dobranych w parach. W ten sposób zwiększamy rywalizację na treningu.

Nadal grupę mamy podzieloną na pary – ćwiczenie wykonujemy na szerokość sali lub korytarza. Jeżeli podczas ćwiczenia zaczyna się robić duża różnica pomiędzy zawodnikami sugerujemy zmianę zawodników w parach.

Jeden z zawodników naśladuje drugiego. Zawodnik wykonuje trucht w miejscu, trucht do tyłu i następnie bieg do następnej linii. Drugi zawodnik naśladuje jego ruchy. Powtarzamy czynność dwukrotnie. Następnie wyścig do linii końcowej. W tym ćwiczeniu zależy nam na sprawdzeniu czasu reakcji zawodników. Po wykonaniu ćwiczenia, zawodnicy zamieniają się rolami.

Tor w kształcie litery T
Szybkość, Zwinność i koordynacja ruchowa

Tor ustawiony w kształcie litery T. Jeden z zawodników biegnie do środkowego pachołka, następnie wykonuje krok odstawno-dostawny po ósemce do lewego pachołka. Następnie krokiem odstawno-dostawnym przemieszcza sie do prawego pachołka. Powrót do środkowego pachołka po ósemce i bieg do miejsca startu.

Drugi zawodnik wykonuje to samo ćwiczenie w biegu, po tym samym torze. Przy prawym i lewym pachołku wykonuję uginanie i prostowanie RR w podporze, leżąc przodem (tzw. pompka).

Plecy proste. Wymach RR w tył i w dół, przeciwna noga. Ćwiczenie wykonywane w  przeskokach.

KOORDYNACJA - TRENING

Ćwiczenie oswajające z piłką :
-podrzucanie piłeczki z równoczesnym klaśnięciem z przodu i z tyłu, następnie chwyt,
– leżenie tyłem, rzut piłki w górę, szybkie wstanie z podłoża i chywt,
-podrzucanie piłeczki z równoczesnym obrotem o 360 stopni; następnie chwyt,
– piłka między stopami, podskoki i toczenie piłki po podłożu, odbijając rytmicznie stopa o stopę,

Ćwiczenia w parach :
– Każdy zawodnik ma swój kij i piłkę siatkową. Zawodnik odbija swoja piłkę jedną ręka i równocześnie podaję i odbija piłeczkę do współćwiczącego.
– Każdy zawodnik ma swoją piłeczkę do unihokeja i piłkę siatkową. Zawodnik odbija swoja piłkę jedną ręka i równocześnie rzuca piłeczkę do unihokeja do współćwiczącego.
– Zawodnicy stoją twarzą do siebie. Jeden z zawodników trzyma piłkę siatkową. Drugi rzuca do niego piłeczkę do unihokeja, w między czasie podrzuca piłkę i chwyta piłeczkę do unihokeja.
– Zawodnicy stoją twarzą do siebie. Jeden z zawodników trzyma piłkę siatkową. Drugi rzuca do niego piłeczkę do unihokeja, w między czasie podrzuca piłkę, wykonuję obrót o 360 stopni i chwyta piłeczkę do unihokeja.
– Ćwiczenie z trzema piłkami do siatkówki.
Zawodnicy na kolanach rzucają do siebie piłki, tak by trzy piłki były ciągle w użyciu.
– Zawodnicy odbijają dłonią piłeczkę do unihokeja.
– Zawodnicy stoją twarzą do siebie. Rzucają między sobą dwie piłeczki do unihokeja. Chwyt jednorącz. Raz lewa , raz prawa ręka.
– Zawodnicy stoją twarzą do siebie. Jeden z zawodników rzuca dwie piłki równocześnie.
– Zawodnicy stoją twarzą do siebie. Każdy z nich trzyma odwrócony kij do unihokeja.
Każdy z zawodników stara się trafić drugiego w stopę.
– Zawodnicy stoją na jednej nodze, twarzą do siebie na odwróconej ławeczce gimnastycznej.
Dotykając się stopami, starają się utrzymać równowagę i zepchnąć drugiego zawonika z ławeczki.
– Zawodnicy stoją twarzą do siebie, trzymają się za prawe ręce/przedramiona. Przeciągają się, każdy stara się przeciągnąć drugiego na swoją stronę.
– Zawodnicy stoją twarzą do siebie. Wykonują „walki kogutów” na jednej nodze.

Ćwiczenia które można wykonać samemu. Proste ćwiczenia, które pomogą młodym zawodnikom w doskonaleniu swoich umiejętności.

Ćwiczenia:

– podbijanie piłeczki o górną krawędź łopatki,
– podbijanie piłeczki z podłoża i strzał do bramki,
– toczenie piłeczki do przodu i cofanie jej łopatką,
– podbijanie piłeczki o górną krawędź łopatki, następnie strzał,
– przetaczanie piłeczki po „ósemce,
– przetaczanie piłeczki po „ósemce” z użyciem kapsli treningowych,
– slalom z piłeczką pomiędzy kapslami treningowymi, powrót tyłem,
– podbijanie piłeczki o górną krawędź łopatki, następnie odbicie w gorę i przechwyt piłeczki kijem z tyłu,
– slalom bokiem z piłeczką pomiędzy kapslami treningowymi,
– odbijanie piłeczki o PASSER treningowy,
– odbijanie piłeczki o PASSER treningowy, następnie strzał do bramki,
– odbijanie piłeczki ze współćwiczącym, nad ławeczką gimnastyczną,
– odbijanie piłeczki o krawędź bramki, następnie strzał do bramki,

PODSTAWOWE ZWODY

Dwóch zawodników. Jeden prowadzi piłkę w stronę bramki. Drugi zawodnik stara się przechwycić piłeczkę. Zawodnik wykonuje zwód i strzela do bramki.

Ćwiczenie podobne do poprzedniego. Dwóch zawodników. Jeden prowadzi piłkę w stronę bramki. Drugi zawodnik stara się przechwycić piłeczkę. Zawodnik wykonuje zwód z obrotem, następnie strzela do bramki.

Rzut karny. Zawodnik prowadzi piłkę w stronę pola bramkowego, wykonuje drybling oraz zwód. Następnie wymija bramkarza i wykonuje strzał do bramki.

Zawodnik prowadzi piłkę w stronę bramki. Gdy zbliża się do obrońcy, przetacza piłkę pomiędzy jego nogami i wykonuje zwód. Lekki ruch ciała jest kluczem do wyeliminowania obrońcy. Zawodnik wraca do prowadzenia piłki i wykonuje strzał na bramkę.
Staraj się nie trzymać piłki w pobliżu przeciwnego gracza, przetocz ją do bezpiecznego miejsca.

STRZAŁY - RODZAJE

Wolej.
Zawodnik trzyma kij oburącz. Plecy proste. Podnosi łopatką piłkę z podłoża. Podbija ją i wykonuję strzał na bramkę z woleja. Strzał wykonywany backhand’em

Knotker.
Zawodnik trzyma kij oburącz. Plecy proste. Wykonuje zamach i następnie strzał na bramkę z podłoża. Strzał wykonywany backhand’em oburącz. W dalszej części filmiku pokazany jest strzał do bramki z podłoża, wykonany w truchcie.

Backhand Sweeper.
Zawodnik trzyma kij oburącz. Plecy proste. Wykonuje zamach, krótkie przetoczenie piłki i energiczny strzał z podłoża. Strzał wykonywany backhand’em oburącz. W dalszej części filmiku pokazany jest strzał do bramki z podłoża, wykonany w truchcie.

Crasher backhand.
Zawodnik trzyma kij oburącz. Plecy proste. Piłka po lewej stronie. Zawodnik wykonuje energiczny strzał w piłkę, tyłem do kierunku gry (bramki). Strzał wykonywany backhand’em oburącz. Podczas uderzenia, zawodnik stara się skierować siłę w podłoże, tak by piłka „wystrzeliła w górę”.

Ćwiczenie w parze.
Dwóch zawodników w polu. Jeden prowadzi piłkę w stronę pola bramkowego. Następnie podaję do drugiego zawodnika, który wykonuję energiczny strzał do bramki. Strzał wykonywany backhand’em oburącz.

SlapShot.
Zawodnik trzyma kij oburącz. Wykonuje zamach i następnie strzał do bramki z podłoża, po wcześniejszym lekkim pchnięciu piłki przed siebie. Strzał wykonywany backhand’em oburącz. Staramy się uderzyć tak, by piłka poleciała w górę a nie toczyła się po podłożu.

STRZAŁY BEZ PRZYJĘCIA

Dwóch zawodników w polu. Bramkarz w bramce. Zawodnik stojący w narożniku, podaje piłkę do zawodnika, który wykonuję energiczny strzał do bramki. Strzał wykonywany backhand’em oburącz

Trzech zawodników w polu. Bramkarz w bramce.
Po kolei, zaczynając od środkowego zawodnika, zawodnicy uderzają piłkę backhand’em. Bramkarz przesuwa się w bramce na kolanach, starając się obronić strzał. Liczy się czas reakcji bramkarza.

Dwóch zawodników w polu. Bramkarz w bramce.
Zawodnik podaje do zawodnika, który od razu uderza piłkę backhand’em, zaraz po przyjęciu. Bramkarz przesuwa się w bramce na kolanach, starając się obronić strzał.

RZUTY KARNE

Rzut karny.
Zawodnik prowadzi piłkę w stronę bramki. Wykonuję strzał backhandem.

Rzut karny.
Zawodnik prowadzi piłkę w stronę bramki. Wykonuję zwód i następnie strzał backhandem.

Rzut karny.
Zawodnik prowadzi piłkę w stronę bramki. Wykonuję podwójny zwód i strzał backhand’em.

TRENING UNIHOKEJ

Głównym celem treningu jest to, aby stał się on zbliżony do warunków gry na boisku,
a nie był jedynie nauką poszczególnych typów zachowania na placu gry.
Innymi słowy polega on na przedstawianiu propozycji takiego zachowania oraz
przekazania wiedzy stosownie do sytuacji. Ten sposób treningu wpłynie na rozwinięcie u zawodników wrażliwości i
zdolności „odczytywania” gry na boisku, a to stanowić będzie podstawę do wprowadzenia w zespole systemu gry.

Wskazówki przy kontroli piłki:

Obrona piłki ciałem:
– postawa taka jak podczas gry: nogi ugięte w kolanach, ciężar ciała na palcach, nisko na nogach,
– nogi rozstawione szeroko, uchwyt kija powinien być stabilny, a kij powinien
być trzymany dwoma rękoma,
– głowa podniesiona do góry, obserwacja partnerów i przeciwników,
Obrona piłki przy pomocy kija:
– kij i piłka powinny być trzymane jak najdalej od przeciwnika,
– ręce w uchwycie bliżej siebie, gdy piłka jest dalej od zawodnika,
– łopatka ułożona pod niewielkim kątem powinna przyciskać piłkę do podłogi,
– zawodnik powinien znajdować się pomiędzy przeciwnikiem a piłką.
Zdobywanie piłki:
– gdy piłka znajduje się w powietrzu, powinna być obserwowana, zawodnik powinien ciałem przejąć piłkę (w szczególności na polu bramkowym),
– piłka powinna być przejęta w taki sposób, który umożliwi mu kontynuowanie ruchu w wybranym kierunku,
– jeżeli obrońca przejmuje piłkę ciałem, powinien ustawić się twarzą do linii środkowej lub bandy,
celem bowiem jest oddalenie piłki od bramki,
– w takich przypadkach, w szczególności jeżeli pole bramkowe jest zatłoczone, najlepiej jest użyć ciała do przejęcia piłki, próba jej wybicia może się skończyć przypadkową bramką samobójczą,
– zawodnik atakujący – przeciwnie – powinien obracać się twarzą do bramki.
– drybling
– piłka powinna być blisko łopatki kija,
– uchwyt oburącz, jednorącz uchwyt wówczas, gdy zawodnik chce stworzyć dystans do przeciwnika.
Markowanie gry:
– prędkość i kontrola poruszania się ciała,
– utrzymanie piłki, szybkie ruchy kija, nagłe zmiany prędkości i kierunku,
– przeciwnik powinien być wprowadzony w błąd co do zamiaru zawodnika,
– markowany strzał może służyć faktycznemu podaniu w pobliżu przeciwnika.

Rozgrzewka

– ramiona w górze, przechodzenie nad płotkami. Szerokie i wysokie unoszenie kolan,
– ćwiczenia w parze; Podania backhande’m pomiędzy zawodnikami,
– strzały na bramkę; zawodnik stara się celować w dziury w plandece naciągniętej na bramce,
– zawodnik prowadzi piłkę po „ósemce”, pomiędzy kapslami. Podaję piłkę do współćwiczącego, ten ponownie podaję do niego i następnie powtarza ćwiczenie po „ósemce”.
– dwóch zawodników na przeciwko siebie, strzały pomiędzy zawodnikami, w wyznaczonym przez kapsle obszarze, oraz za nim,
– zawodnik prowadzi piłkę po „ósemce”, pomiędzy kapslami. Podaję piłkę do współćwiczącego, ten ponownie podaję do niego i następnie powtarza ćwiczenie po „ósemce”.
– dwóch zawodników na przeciwko siebie, strzały pomiędzy zawodnikami, w wyznaczonym przez kapsle obszarze, oraz za nim.

1. Ćwiczenia :

– przetaczania piłeczki od lewej do prawej strony ciała,
– przetaczania piłeczki od lewej do prawej, następnie odbicie piłeczki od bandy i przyjęcie,
– podania piłeczki pomiędzy zawodnikami,
– atak na bramkę z wykonaniem zwodu w lewą stronę,
– przetaczania piłeczki od lewej do prawej, wykonanie ósemki między nogami
– slalom z piłeczką pomiędzy kapslami treningowymi,
– przetaczanie piłeczki po „ósemce” zrobionej z kapsli treningowych,
– slalom z piłeczką pomiędzy kapslami treningowymi; wykonanie zygzaka,
– przetaczania piłeczki od lewej do prawej strony, z równoczesnym przetaczaniem małej piłki między stopami,

Ćwiczenie dodatkowe!

– podpór przodem na przedramionach, tzw. deska, następnie równoczesny wznos lewej ręki i prawej nogi. Następnie zmiana.

SZTUCZKI W AKCJI

Zawodnik podnosi piłkę z podłoża i rzuca ją za swoje plecy. Jeśli to zrobisz z dużą szybkością, jest to doskonały sposób na oszukanie bramkarza, aby przejść w prawo (wykonać zwód), a następnie przenieść piłkę na lewą stronę.

Idź w prawą stronę i przetrzymuj piłkę na łopatce, przekładając ją na lewą i prawą stronę łopatki. Łatwe do zrobienia z małą prędkością. Celuj nisko – niech piłka przejedzie tylko kilka centymetrów nad prawą nogą bramkarza.

Zawodnik udaje, że kieruje piłkę w lewy dolny róg bramki; bramkarz rzuca się w tym kierunku. Robiąc to zawodnik wykonuję „Spinn-around” (obrót), umieszczając piłkę przy słupku po prawej. Jest to prosty i skuteczny sposób na zdobycie bramki – nie wspominając o efekcie wow!